Článek v deníku Mladá fronta DNES ze dne 20.5.2009 s názvem "Mluvčí šéfa NKÚ: Podle zákona odpovíme do 30 dnů"


Praha - Z peněz daňových poplatníků bydlí v dvousetmetrovém luxusní bytě a jezdí třemi auty, o svém hospodaření a výdajích však na veřejnosti mluvit nechce.

Prezident Nejvyššího kontrolního úřadu František Dohnal změnil společně se svojí mluvčí Radkou Burketovou taktiku a začali na téma jeho výdajů hrát hru na schovávanou či bobříka mlčení.

Ještě loni nabízela Burketová rozhovory s Dohnalem všemožným médiím. Teď, když vyšlo najevo, že kromě stopadesátitisícového platu dostává od státu i luxusní bydlení a auta, je to naopak. „Je mi líto, pan prezident neposkytuje žádné rozhovory ani komentáře,“ odepsala včera na žádost MF DNES o rozhovor s Dohnalem.

Prezident NKÚ s médii nemluví. Už minulý týden otázky přesměroval na svoji mluvčí. MF DNES však na detaily o jeho výdajích a množství najetých kilometrů na jeho vozech dosud nedostala odpověď. „Předpokládala jsem, že když byl vydán páteční článek, naše odpovědi již nepotřebujete,“ odpověděla Burketová po urgenci.

Na odpovědi ohledně bytu si tak čtenáři musí počkat. Podle Burketové o ně máme nyní žádat podle zákona 106. Jinými slovy: poslat otázky písemně a doporučeně a čekat třicet dnů na odpověď. Potřebuje NKÚ vůbec mluvčí, když si na odpovědi vyhrazuje třicet dnů? „Jedním z typu komunikace s médii je například zákon 106,“ odvětila Burketová.

Dohnal však bude muset veřejně své výdaje obhájit, chystají se na něj poslanci z kontrolního výboru. „Budeme se ještě radit, na co se budeme ptát. Možná i na to, zda mu takové výdaje přijdou adekvátní,“ podotkl poslanec Libor Ježek. Když poslanci minulý týden získali materiály, netajili se údivem nad tím, jakým způsobem utrácí strážce hospodaření státních institucí.

Způsob, jakým se k novinám otočil Dohnal zády, kritizují i odborníci na média. „Dnes se všude na světě řídí jediným funkčním pravidlem: Říkej pravdu a v reálném čase, tedy hned. Základ je komunikovat. Když je ve světě nějaký problém, vždy vystoupí ti nejvyšší a nejdůležitější lidé přímo,“ říká odborník na marketingovou a PR komunikaci z Fakulty sociálních věd UK Pavel Dolanský. Jako příklad přitom dává Velkou Británii a padající hlavy poslanců, kteří si nechali proplácet soukromé účty.

JAN SŮRA, s přispěním Pavla Novotného

tisk stránky

Sdílení: