Hospodaření státních podniků Povodí s majetkem státu
19.9.2002 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 01/31
Cílem kontroly bylo v souvislosti se vznikem státních podniků Povodí prověřit zejména úplnost a správnost evidence majetku a hospodaření těchto státních podniků s majetkem státu.
Kontrolováno bylo období roku 2001 a pro srovnání byl sledován stav majetku i v letech 1996 – 2000.
Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo zemědělství, Povodí Vltavy, s. p., Povodí Labe, s. p., Povodí Ohře, s. p., Povodí Moravy, s. p., Povodí Odry, s. p. .
Přeměna akciových společností Povodí na státní podniky Povodí formou zákona odstranila pochybnosti a rozpory doprovázející vznik a působení akciových společností při správě vodních toků, včetně problematických majetkoprávních vztahů, zejména pokud jde o pozemky tvořící koryta významných vodních toků spravovaných Povodími.
Celková hodnota majetku státu, se kterým hospodaří státní podniky Povodí, převyšuje 20 mld. Kč.
Právní režim hospodaření s majetkem státu pro státní podniky – tedy i státní podniky Povodí – doznal v době od 1. ledna 2001 zásadních, ve své podstatě protichůdných změn. Nejprve se státní podniky řídily úpravou obsaženou v zákoně č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích.
Po 12 měsících byl uvedený zákon ve vztahu ke státním podnikům novelizován, byla přijata naprosto opačná zákonná úprava a bylo výslovně konstatováno, že „zákon o majetku státu se na státní podniky nevztahuje“.
S účinností od 1. července 2002 byla přijata další podstatná změna upravující hospodaření státních podniků s majetkem státu.
Je zřejmé, že zákonná úprava nevytvořila předpoklady pro správné a odpovědné hospodaření s majetkem státu.
Pokud jde o samotné hospodaření, ze struktury výnosů a nákladů jednotlivých Povodí vyplývá, že bylo závislé zejména na výnosech souvisejících s odběrem povrchové vody a na účasti státního rozpočtu. Stát poskytuje Povodím investiční i neinvestiční dotace. Část neinvestičních dotací má v některých případech spíše charakter příspěvku na činnost než charakter dotace, kterou by měl být vždy podporován konkrétně vymezený účel.
Ministerstvo zemědělství nezabezpečilo, aby bylo pro státní podniky Povodí závazné, do jaké výše mají tyto podniky doplňovat rezervní fond a jakým způsobem. Vzhledem k tomu, že výše rezervních fondů jednotlivých státních podniků Povodí ke dni 1. ledna 2001 dosahovaly výše od 0,01 % do 1,55 % jejich kmenového jmění, je zřejmé, že jakékoli výkyvy v hospodaření by ve svém důsledku znamenaly okamžité zvýšení nároků na státní rozpočet.