Majetek státu a prostředky státního rozpočtu – kapitola Kancelář prezidenta republiky
7.8.2003 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 02/36
Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření s majetkem státu a nakládání s rozpočtovými prostředky kapitoly Kancelář prezidenta republiky. Kontrolovaným obdobím byly roky 2001 a 2002, v případě věcných souvislostí i období předcházející a navazující.
Kontrolovanými osobami byly Kancelář prezidenta republiky, Správa Pražského hradu a Lesní správa Lány
Kancelář prezidenta republiky převedla právo hospodaření s nemovitým i movitým majetkem státu patřícím do její působnosti na zřizované příspěvkové organizace, přestože zákon č. 114/1993 Sb., o Kanceláři prezidenta republiky, stanoví, že toto právo vykonává KPR. Na tuto skutečnost upozorňovala již předcházející kontrola NKÚ č. 97/36 a hodnotila ji jako porušení uvedeného zákona.
Kancelář prezidenta republiky je organizační složkou státu, tedy i účetní jednotkou. Jako účetní jednotka má povinnost vést účetnictví, a to úplně a správně tak, aby věrně zobrazovalo skutečnosti, které jsou jeho předmětem (§ 7 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví). Tato ustanovení nejsou plněna Kanceláří prezidenta republiky ani Správou Pražského hradu.
Současně shora uvedeným postupem převedla na Správu Pražského hradu i majetek, který prokazatelně používá k výkonu své činnosti, např. inventář svých kanceláří, výpočetní techniku, automobily apod. Současně na Správu Pražského hradu převedla i finanční prostředky sloužící k úhradě nákladů své činnosti (spotřeba materiálů, energií, pohonných hmot apod.). Správa Pražského hradu o skutečnostech souvisejících s činností Kancelář prezidenta republiky účtuje ve svém účetnictví, s oddělením pouze v analytické evidenci.
Kancelář prezidenta republiky tak vytvořila situaci, kdy obě organizace nedodržují právní předpisy, vedle uvedeného zákona o Kanceláři prezidenta republiky i zákon o účetnictví.
Dále bylo kontrolou zjištěno, že Správa Pražského hradu nevedla v účetnictví zejména nemovité kulturní památky v hodnotě více než 1 971 mil. Kč, 226 položek uměleckých děl a předmětů, které nejsou kulturními památkami, a dalších cca 6 500 položek uměleckých děl a předmětů neměla oceněno. Do svého majetku nezahrnula předměty, které pořídila v souvislosti s pořádanými výstavami, a neúčtovala o technickém zhodnocení majetku. Nedostatky byly zjištěny v provádění inventarizací.
V oblasti kapitálových výdajů zjistila kontrola nedostatečný a nedůsledný postup Kanceláře prezidenta republiky jako odpovědného správce kapitoly v přípravě, provádění a financování jednotlivých programů reprodukce majetku. Obdobně tomu bylo v činnosti přímých investorů, zejména Správy Pražského hradu, při realizaci dvou objemově nejvýznamnějších staveb o celkových investičních nákladech cca 395 mil. Kč, a to „Rekonstrukce čp. 2 – Ústav šlechtičen“ a „Rekonstrukce Středního a Západního křídla“.
Kancelář prezidenta republiky nezabezpečila vypracování úplné a přesné dokumentace, což dále ovlivnilo uskutečňování přípravných a realizačních prací a jejich financování.
Správa Pražského hradu dostatečně nezajistila plnění funkcí přímého investora akcí realizovaných z kapitoly Kancelář prezidenta republiky a v důsledku toho porušila v letech 1998 až 2002 rozpočtovou kázeň a neoprávněně – na jiný účel použila finanční prostředky státního rozpočtu v celkové výši 9 933 802 Kč.
Ing. Krejčová, členka Úřadu