Nakládání s majetkem, právy a závazky České republiky v souvislosti s rušením okresních úřadů

5.11.2003 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 03/03


Cílem kontroly bylo prověřit, jakým způsobem bylo naloženo s majetkem státu, se kterým hospodařily okresní úřady, organizační složky státu a státní příspěvkové organizace, jejichž zřizovateli byly okresní úřady.

Kontrolovaným obdobím byl rok 2002 a 1. pololetí roku 2003.

Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo financí a Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (dále jen „ÚZSVM“).

Kontrola prokázala, že účetní závěrky k 31. 12. 2002 dvanácti ze třinácti kontrolovaných OkÚ byly sestaveny na podkladě účetnictví, které nebylo správné, úplné a průkazné, zejména z těchto důvodů:

  • chybné nebo neprovedené účetní zápisy a neprováděné inventarizace;
  • duplicitní vedení pozemků v účetní evidenci a jejich přeceňování;
  • neevidování veškerých nemovitostí, se kterými byly okresní úřady příslušné hospodařit a naopak evidence těch, ke kterým tuto příslušnost neměly.

Zákony upravující převody majetku nestanovily (mimo údajů potřebných pro zápis do katastru nemovitostí), jaké údaje o převáděném majetku mají protokoly obsahovat. Kontrola ověřila, že protokoly, kterými byl majetek předáván,

  • byly formálně nejednotné,
  • neobsahovaly ve většině případů souhrnné účetní hodnoty předávaného majetku,
  • a položkově uváděný majetek v přílohách protokolů byl v mnoha případech stejný pro více protokolů a nebyla zřejmá kompletnost protokolů.

Provedenou kontrolou bylo zjištěno, že kontrolované okresní úřady nepřevedly protokoly nehmotný a hmotný majetek v účetní hodnotě celkem 47 506 353 Kč, ceniny a finanční prostředky depozitního účtu v částce celkem 92 167 807 Kč (z toho ceniny 34 815 Kč), pohledávky vedené v účetnictví v částce celkem 23 771 779 Kč, závazky v částce celkem 64 243 422 Kč (z toho závazky související s platy zaměstnanců činily 54 187 268 Kč), majetek sledovaný na podrozvahových účtech v částce celkem 1 463 020 Kč a pohledávky z titulu pokut v částce celkem 7 832 058 Kč. Převedly protokoly majetek a závazky, jejichž celkové účetní hodnoty převyšovaly účetní stavy majetku o 569 820 Kč a závazků o 40 759 Kč, a duplicitně (dvěma subjektům nebo i témuž subjektu) převedly protokoly majetek v účetní hodnotě celkem 77 804 337 Kč. Součástí majetku nepřevedeného protokoly byly i nemovitosti (především pozemky) vedené v katastru nemovitostí. Příslušnost hospodařit s těmito nemovitostmi je tedy v katastru nemovitostí zapsána od 1. 1. 2003 na neexistující subjekty (OkÚ). Finanční prostředky depozitního účtu a závazky, které okresní úřady nepřevedly protokoly, převzal ÚZSVM (prováděl výplatu doplatku 12. platu bývalým zaměstnancům OkÚ a do 30. 6. 2003 obhospodařuje depozitní účty zrušených OkÚ).

Rozdíly mezi účetními hodnotami majetku a závazků podle účetních závěrek OkÚ k 31. 12. 2002 a účetními hodnotami majetku a závazků podle údajů protokolů (převod vlastnictví dnem 1. 1. 2003) budou řešeny ÚZSVM a Ministerstva financí.

Převod nehmotného majetku státu (programové vybavení a datové sady) v příslušnosti hospodaření OkÚ do vlastnictví ÚSC, ale měl být prováděn postupem podle zákona č. 219/2000 Sb. Nehmotný majetek ÚSC převzaly, ale převod vlastnictví k tomuto majetku nebyl na ÚSC do 25. 6. 2003 uskutečněn, neboť do tohoto data Ministerstvo financí neschválilo žádnou ze smluv o bezúplatném převodu majetkových práv, protože k tomuto datu neobdrželo od Ministerstva vnitra žádnou ze smluv, kterými měl být tento majetek na ÚSC převeden.

Ministerstvo financí stanovilo pro použití účelových prostředků poskytnutých OkÚ na základě usnesení vlády č. 1216 podmínky, které byly s tímto usnesením v rozporu. V rozpočtovém opatření uvedlo podle požadavku Ministerstva vnitra, že prostředky určené na projekty urychleného oddělení sítí v budovách OkÚ je možno použít také na realizaci tohoto oddělení, ačkoli v usnesení vlády č. 1216 je výslovně uvedeno, že realizaci skutečného oddělení sítí si samostatné subjekty zajistí v roce 2003 z vlastních prostředků.

V souvislosti se zrušením OkÚ přešly dnem 1. 1. 2003 podle zákona č. 290/2002 Sb. z vlastnictví státu do vlastnictví krajů a obcí majetek a práva, se kterými byly příslušné hospodařit k 31. 12. 2002 organizační složky státu a státní příspěvkové organizace, u nichž funkci zřizovatele vykonávaly k tomuto dni OkÚ. Zároveň na kraje a obce přešly i závazky státu, u nichž organizační složky státu k rozhodnému dni zabezpečovaly úkoly podle zvláštního právního předpisu. Celková hodnota tohoto majetku, práv a závazků není známa. MF nemá k dispozici údaje o této hodnotě, současná právní úprava mu to neukládá.

Mgr. Zdeňka Profeldová, členka Úřadu

tisk stránky

Sdílení: