Výstavba a provozování železničních koridorů
29.9.2004 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 03/26
Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření s prostředky určenými na přípravu, výstavbu a provozování železničních koridorů. Kontrolováno bylo období od roku 2002 do doby ukončení kontroly. V případě věcných souvislostí i období předchozí.
Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo dopravy, Státní fond dopravní infrastruktury, Správa železniční dopravní cesty, státní organizace a v rámci ní ředitelství a stavební správy Olomouc, Plzeň a Praha, dále České dráhy, akciová společnost a v rámci nich generální ředitelství a správy dopravní cesty Brno, Pardubice, Praha a Ústí nad Labem.
Ministerstvo dopravy při přípravě projektů modernizace III. a IV. koridoru nevytvořilo předpoklady pro zabezpečení výběru nejefektivnější realizační varianty, především
- nezajistilo pro výpočty společensko-ekonomických analýz projektů modernizace jednotný přístup a způsob oceňování ukazatelů společenských účinků,
- neprověřovalo správnost propočtů uvedených ve studiích proveditelnosti, propočty obsahovaly chyby,
- výsledky analýz variant řešení byly nadhodnocovány stanovením různých rozsahů referenčních variant,
- ministerstvem doporučené varianty, následně schválené k realizaci, vykazovaly horší výsledky společensko-ekonomických propočtů než některé jiné varianty uvedené ve studiích proveditelnosti,
- navržené modely financování nebyly reálné, což v současné době vyústilo v odsun realizačních termínů za plánovaný horizont roku 2010.
Realizace programů modernizace I. a II. koridoru neprobíhala podle aktualizovaných předpokladů schválených vládou v roce 1999, především
- investiční potřeba uvedená Ministerstvem dopravy v aktualizovaných modelech financování I. a II. koridoru nezahrnovala náklady, které hradí investor z vlastních zdrojů, investiční potřeba obou koridorů je tak ve skutečnosti vyšší o 7,0 mld. Kč,
- u I. koridoru byl termín dokončení prodloužen o dva roky na rok 2004 a modernizace se realizuje v délce o 7,9 km kratší,
- na II. koridoru bude traťová rychlost 160 km/h pro soupravy s naklápěcími skříněmi pouze na 62 % předpokládané délky.
Využití finančních prostředků určených na realizaci programů modernizace koridorů bylo z hlediska hospodárnosti a efektivnosti negativně ovlivňováno především
- omezováním rozsahu staveb I. a II. koridoru v průběhu realizace, kdy některé úseky a práce byly vypouštěny z realizace nebo přeřazeny do programu modernizace III. koridoru,
- nedostatky v přípravě staveb, které vedly k změnám rozsahu prací v průběhu realizace,
- zadáváním veřejných zakázek na projektové práce a zhotovitele staveb v omezeném konkurenčním prostředí, které nevytvářelo účinný tlak na optimalizaci nabídkových cen,
- nevyhodnocováním nabídkových cen uchazečů investorem podle optimálních kritérií,
- hrazením prací nad rámec zásad modernizace koridorů, v úsecích mimo stavby nebo na majetku ve vlastnictví jiného subjektu a dalších nehospodárnosti, které lze v základním souboru staveb odhadnout ve výši 270 mil. Kč.
Srovnávací analýza cenových položek vybraných akcí I. a II. koridoru potvrdila, že ceny díla nebyly optimalizovány, a ukázala, že v nich existují možnosti úspor v rozsahu 13 až 30 %.
Studiemi proveditelnosti předpokládané přínosy ze zkrácení jízdních dob vlaků z realizace programů modernizace I. a II. koridoru nebudou dosaženy. Projektované traťové rychlosti mohou být v provozu u klasických souprav využity na I. koridoru z 59 % a na II. koridoru ze 40 % délek tratí. Vyššímu využití především brání
- množství úseků s nižšími rychlostmi,
- neodstranění některých závad stavebního a technického charakteru,
- nedostatky v odstraňovaní zjištěných závad.
Zabezpečení dopravních prostředků pro provoz na I. a II. koridoru není uspokojivě zajištěno
- nákupem jen sedmi namísto deseti kusů souprav s výkyvnými skříněmi, které mohou dosahovat vyšší rychlosti v delších úsecích než klasické soupravy, nebude pokryt předpokládaný rozsah dopravy, soupravy budou navíc dodány za původní cenu deseti,
- nebyl proveden propočet přínosů prokazující efektivnost provozu souprav s výkyvnými skříněmi při změněných podmínkách,
- zpožďovaly se termíny dodávek souprav s výkyvnými skříněmi,
- řešení nedostatku lokomotiv a vozů pro provoz na koridorech je z důvodu nezajištění finančního krytí odsouváno do let 2006 až 2008.
Hrozí nebezpečí, že při realizaci III. a IV. koridoru se budou opakovat nedostatky zjištěné předchozími kontrolními akcemi NKÚ
- u projektů modernizace III. a IV. koridoru se objevily obdobné problémy s finančním krytím jako u I. a II. koridoru,
- uspokojivě nebyly odstraněny nedostatky týkající se přípravy staveb, dodržování časových harmonogramů realizace a optimalizace cen staveb,
- v omezené míře přetrvává i hrazení prací nad rámec vymezený pro stavby na koridorech.