Výstavba a provozování železničních koridorů

29.9.2004 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 03/26


Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření s prostředky určenými na přípravu, výstavbu a provozování železničních koridorů. Kontrolováno bylo období od roku 2002 do doby ukončení kontroly. V případě věcných souvislostí i období předchozí.

Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo dopravy, Státní fond dopravní infrastruktury, Správa železniční dopravní cesty, státní organizace a v rámci ní ředitelství a stavební správy Olomouc, Plzeň a Praha, dále České dráhy, akciová společnost a v rámci nich generální ředitelství a správy dopravní cesty Brno, Pardubice, Praha a Ústí nad Labem.

Ministerstvo dopravy při přípravě projektů modernizace III. a IV. koridoru nevytvořilo předpoklady pro zabezpečení výběru nejefektivnější realizační varianty, především

  • nezajistilo pro výpočty společensko-ekonomických analýz projektů modernizace jednotný přístup a způsob oceňování ukazatelů společenských účinků,
  • neprověřovalo správnost propočtů uvedených ve studiích proveditelnosti, propočty obsahovaly chyby,
  • výsledky analýz variant řešení byly nadhodnocovány stanovením různých rozsahů referenčních variant,
  • ministerstvem doporučené varianty, následně schválené k realizaci, vykazovaly horší výsledky společensko-ekonomických propočtů než některé jiné varianty uvedené ve studiích proveditelnosti,
  • navržené modely financování nebyly reálné, což v současné době vyústilo v odsun realizačních termínů za plánovaný horizont roku 2010.

Realizace programů modernizace I. a II. koridoru neprobíhala podle aktualizovaných předpokladů schválených vládou v roce 1999, především

  • investiční potřeba uvedená Ministerstvem dopravy v aktualizovaných modelech financování I. a II. koridoru nezahrnovala náklady, které hradí investor z vlastních zdrojů, investiční potřeba obou koridorů je tak ve skutečnosti vyšší o 7,0 mld. Kč,
  • u I. koridoru byl termín dokončení prodloužen o dva roky na rok 2004 a modernizace se realizuje v délce o 7,9 km kratší,
  • na II. koridoru bude traťová rychlost 160 km/h pro soupravy s naklápěcími skříněmi pouze na 62 % předpokládané délky.

Využití finančních prostředků určených na realizaci programů modernizace koridorů bylo z hlediska hospodárnosti a efektivnosti negativně ovlivňováno především

  • omezováním rozsahu staveb I. a II. koridoru v průběhu realizace, kdy některé úseky a práce byly vypouštěny z realizace nebo přeřazeny do programu modernizace III. koridoru,
  • nedostatky v přípravě staveb, které vedly k změnám rozsahu prací v průběhu realizace,
  • zadáváním veřejných zakázek na projektové práce a zhotovitele staveb v omezeném konkurenčním prostředí, které nevytvářelo účinný tlak na optimalizaci nabídkových cen,
  • nevyhodnocováním nabídkových cen uchazečů investorem podle optimálních kritérií,
  • hrazením prací nad rámec zásad modernizace koridorů, v úsecích mimo stavby nebo na majetku ve vlastnictví jiného subjektu a dalších nehospodárnosti, které lze v základním souboru staveb odhadnout ve výši 270 mil. Kč.

Srovnávací analýza cenových položek vybraných akcí I. a II. koridoru potvrdila, že ceny díla nebyly optimalizovány, a ukázala, že v nich existují možnosti úspor v rozsahu 13 až 30 %.

Studiemi proveditelnosti předpokládané přínosy ze zkrácení jízdních dob vlaků z realizace programů modernizace I. a II. koridoru nebudou dosaženy. Projektované traťové rychlosti mohou být v provozu u klasických souprav využity na I. koridoru z 59 % a na II. koridoru ze 40 % délek tratí. Vyššímu využití především brání

  • množství úseků s nižšími rychlostmi,
  • neodstranění některých závad stavebního a technického charakteru,
  • nedostatky v odstraňovaní zjištěných závad.

Zabezpečení dopravních prostředků pro provoz na I. a II. koridoru není uspokojivě zajištěno

  • nákupem jen sedmi namísto deseti kusů souprav s výkyvnými skříněmi, které mohou dosahovat vyšší rychlosti v delších úsecích než klasické soupravy, nebude pokryt předpokládaný rozsah dopravy, soupravy budou navíc dodány za původní cenu deseti,
  • nebyl proveden propočet přínosů prokazující efektivnost provozu souprav s výkyvnými skříněmi při změněných podmínkách,
  • zpožďovaly se termíny dodávek souprav s výkyvnými skříněmi,
  • řešení nedostatku lokomotiv a vozů pro provoz na koridorech je z důvodu nezajištění finančního krytí odsouváno do let 2006 až 2008.

Hrozí nebezpečí, že při realizaci III. a IV. koridoru se budou opakovat nedostatky zjištěné předchozími kontrolními akcemi NKÚ

  • u projektů modernizace III. a IV. koridoru se objevily obdobné problémy s finančním krytím jako u I. a II. koridoru,
  • uspokojivě nebyly odstraněny nedostatky týkající se přípravy staveb, dodržování časových harmonogramů realizace a optimalizace cen staveb,
  • v omezené míře přetrvává i hrazení prací nad rámec vymezený pro stavby na koridorech.

Ing. Adámek, člen Úřadu

tisk stránky

Sdílení: