MŠMT neprovedlo nápravná opatření důsledně
Tisková zpráva, 7. září 2007
Vzhledem k výsledkům předcházející kontrolní akce (č. 02/31 „Prostředky státního rozpočtu určené na realizaci Státní informační politiky ve vzdělávání /SIPVZ/“) se Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) zaměřil na kontrolu opatření k nápravě přijatých MŠMT, kontrolu financování realizace SIPVZ v průběhu let 2003 až 2006 a ověření plnění cílů SIPVZ na vybraných školách různého typu. Kontrolovaným obdobím byly roky 2003 až 2006, v případě věcných souvislostí i období navazující.
Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), Ministerstvo informatiky* (MI), Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIV), Liberecký kraj, Plzeňský kraj a 42 vybraných základních, středních a speciálních škol a školských zařízení (seznam viz kontrolní závěr).
„Opatření k nápravě, která MŠMT přijalo k výsledkům předchozí kontroly, nebyla důsledně provedena. Například dokumentace potřebná k řádnému zabezpečení financování jednotlivých projektů nebyla dopracována, naopak programy schválené v roce 2001 byly z informačního systému vedeného pro financování programů vyřazeny. Ministerstvo přislíbilo prošetřit příčiny nesprávného postupu při zadávání veřejných zakázek. Při kontrole však nedokázalo doložit, jaké šetření vlastně provedlo, ani zda byly vyvozeny důsledky vůči odpovědným zaměstnancům. Smluvní vztahy s generálním dodavatelem byly změněny pomocí sedmi dodatků, dosaženo bylo však pouze částečné nápravy. Pokud jde o generálního auditora, minulá kontrola ukázala, že MŠMT uzavřelo smlouvu odlišnou od nabídky a dokonce hradilo práce, které generální auditor vůbec neprováděl. Ačkoli byla slíbena náprava, MŠMT nyní nepředložilo žádné dodatky ani změny smlouvy, ani nedoložilo, zda a jakým způsobem byla řešena úhrada neprovedených služeb,“ řekl prezident NKÚ František Dohnal.
V roce 2004 schválila vláda Koncepci financování informačních a komunikačních služeb ve školách po roce 2005. Tato koncepce vycházela z nových přístupů, předpokládala např. výraznější účast škol na realizaci SIPVZ, vícezdrojové financování a zapojení MI do plnění úkolů v této oblasti.
„V letech 2004 až 2006 došlo ke změnám, které lze hodnotit jako pozitivní. Školy byly aktivně zapojeny do realizace SIPVZ. Avšak malá pomoc MŠMT při hledání dalších zdrojů a náhlé ukončení celého programu bude znamenat pro většinu škol finanční zátěž, se kterou nepočítaly a ani počítat nemohly,“ řekl prezident Dohnal. Vláda v roce 2004 uložila vyčlenit rozpočtové prostředky pro tuto oblast až do roku 2010.
Ministerstvo informatiky zadalo externě vypracování technického projektu na provozování školské sítě. Dodaný technický projekt nesplnil zadání, přesto jej MI převzalo bez výhrad a uhradilo z rozpočtových prostředků částku přes milion korun. Technický projekt nebyl dodnes využit. Realizací školského vzdělávacího a informačního portálu pověřilo MŠMT svoji příspěvkovou organizaci – Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIV). Ten na tuto činnost vyčerpal v letech 2003–2006 přes 26 milionů korun; vzdělávací část portálu však do doby ukončení kontroly spuštěna nebyla.
Kontrolou na školách bylo zjištěno, že v některých případech školy nepoužily dotaci v souladu s podmínkami stanovenými MŠMT. Tyto podmínky se však často měnily, zčásti byly pouze formální a nebylo k nim zpravidla ani přihlíženo. Zároveň většina kontrolovaných škol vyjádřila obavu, že bez státní podpory nebude schopna finančně zajistit stávající stav informačních a komunikačních technologií a jeho další rozvoj.
„Jako jednu z hlavních příčin nenaplnění původního záměru lze označit nedostatečné rozpracování jednotlivých projektů SIPVZ již na samém počátku její realizace a nedostatečné kontrolní mechanismy zúčastněných ministerstev,“ řekl Dohnal.
Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2006 pod číslem 06/35. Kontrolní akci řídila a kontrolní závěr vypracovala členka NKÚ JUDr. Eliška Kadaňová.
Radka Burketová
tisková mluvčí
Nejvyšší kontrolní úřad
*) V průběhu kontroly bylo k 1. 6. 2007 MI zrušeno a jeho působnost přešla na jiná ministerstva.