MPSV realizovalo programy podle stanovených pravidel jen formálně

TISKOVÁ ZPRÁVA – 23. listopadu 2009


Cílem kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) bylo prověřit poskytování, čerpání a použití peněžních prostředků určených na financování programů v působnosti Ministerstva práce a sociálních věcí.

NKÚ kontroloval šest programů, jejichž správcem bylo Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV), a v rámci nich osm podprogramů, z nichž byly financovány akce týkající se pořízení a rekonstrukcí budov České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ), úřadů práce (ÚP) a sociálních služeb a péče. U ukončených programů bylo především ověřováno splnění stanovených cílů a záměrů a u zahájených programů především správnost specifikace věcných cílů, indikátorů a parametrů. Realizace programů byla ověřována kontrolou 19 akcí s účastí státního rozpočtu ve výši přes 1,3 mld. korun.

U akcí na výstavbu domovů důchodců činily v letech 2007 a 2008 průměrné náklady na pořízení jednoho lůžka 1,7 mil. Kč. U akcí na výstavbu administrativních budov pro zaměstnance ÚP a ČSSZ činily v tomto období průměrné náklady na pořízení pracoviště pro jednoho zaměstnance 1,2 mil. Kč.

„MPSV nevymezilo průkazně a neodůvodnilo řádně cíle a věcné, časové a finanční podmínky, které uvedlo v dokumentacích programů. Cíle specifikovalo pouze v obecné rovině, nevymezilo je dostatečně indikátory, popř. parametry, a neprovedlo jejich technicko-ekonomická zdůvodnění. Nevymezilo dostatečně výchozí a cílový stav. Nebylo tedy zřejmé, jakých efektů mělo či má být realizací programů dosaženo,“ řekl prezident NKÚ František Dohnal.

Závěrečná vyhodnocení ukončených programů, která MPSV předložilo ke schválení Ministerstvu financí, byla podle Dohnalových dalších slov v podstatě jen výčtem spotřebovaných finančních prostředků a realizovaných akcí. Nebyla z nich zřejmá míra splnění stanovených cílů ani míra efektivnosti prostředků státního rozpočtu vynaložených na realizaci programů. „Hodnocení nebylo možné vzhledem k nedostatkům v dokumentacích programů objektivně provést. Obdobné riziko existuje i u dosud probíhajících programů,“ upozornil Dohnal.

Hospodárnost finančních prostředků vynaložených na realizaci akcí, zejména v případě pořizování budov ČSSZ a ÚP, byla negativně podle kontrolorů ovlivněna i tím, že MPSV nemělo dostatečně ujasněny dlouhodobé výhledy potřeb. Krátce po zahájení tak měnilo termíny realizace a finanční potřeby programů a řadu akcí do nich registrovalo v podstatě podle momentálních požadavků. V průběhu přípravy akcí proto docházelo ke koncepčním změnám nebo i několikaletému zpožďování doby výstavby. V některých případech byly pořízeny kapacity, které nebyly dostatečně využity.

Systém výběru akcí k registraci do programů uplatňovaný MPSV nebyl transparentní. MPSV registrovalo do programů akce, u kterých účastník programu řádně nezdůvodnil potřebnost a nevyhodnotil efektivnost finančních prostředků na jejich realizaci. MPSV tak nerespektovalo podmínky, které pro registraci akcí samo stanovilo v dokumentaci programů. V řadě případů zkreslovalo celkovou potřebu finančních prostředků na realizaci akcí.

„Poznatky z této kontrolní akce ukázaly, že MPSV zabezpečilo přípravu a realizaci programů podle pravidel platných pro financování programů jen formálně. Ve skutečnosti nevytvořilo soubor průkazných věcných, časových a finančních podmínek, který by byl podkladem pro objektivní hodnocení plnění stanovených cílů a efektivnosti, hospodárnosti a účelnosti finančních prostředků vynaložených na realizaci programů,“ konstatoval prezident Dohnal.

Kontrolováno bylo období od roku 2006 do roku 2008, v případě věcných souvislostí i období předcházející a následující. Kontrola byla prováděna od ledna 2009 do srpna 2009. Kontrolovanými osobami byly správce kontrolovaných programů Ministerstvo práce a sociálních věcí a účastníci programů: Česká správa sociálního zabezpečení; Úřad práce ve Frýdku-Místku; Úřad práce v Jihlavě; Úřad práce v Karviné; město Kroměříž; města Litoměřice; Pelhřimov; Trutnov; statutární město Brno; statutární město Přerov; Domov Dědina, Opočno; Domov důchodců Bystřany, příspěvková organizace; Ústav sociální péče pro zrakově postižené v Brně-Chrlicích.

Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2009 pod číslem 09/02. Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ Ing. Jiří Adámek.

Bc. Radka Burketová
tisková mluvčí
Nejvyšší kontrolní úřad

tisk stránky

Sdílení: