Kontrolovaná ministerstva nevyužila při využívání externích poradenských služeb zkušeností z již provedeného komplexního auditu
TISKOVÁ ZPRÁVA – 24. listopadu 2009
Cílem kontrolní akce Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) bylo prověřit postup ústředních orgánů státní správy při přípravě, zadání, řízení a využití výsledků poradenských služeb. Výstupy externích poradenských služeb kontrolovaná ministerstva využila k dosažení stanovených cílů v 11 případech z 18, z toho v šesti případech pouze částečně. Objem vynaložených peněžních prostředků na těchto 11 poradenských služeb představoval cca 51 % z objemu kontrolovaných finančních prostředků v této oblasti ve výši cca 94 mil. Kč. Do doby ukončení kontroly tak nebylo dosaženo stavu, který by zaručil objektivní vstupy a předpoklady pro zefektivnění ústřední státní správy.
„Příčinou tohoto stavu jsou jednak systémové poruchy řízení procesu zefektivnění státní správy, jednak nedostatečná činnost kontrolovaných ministerstev. Celý proces nebyl centrálně řízen a neexistovaly žádné postupy ani pravidla schválené vládou, které by zavazovaly příslušné ministry a odpovědné vedoucí pracovníky dalších ústředních orgánů státní správy k jednotnému postupu při realizaci procesu zefektivnění státní správy,“ řekl prezident NKÚ František Dohnal.
Kontrolovaná ministerstva při využívání externích poradenských služeb nevyužila zkušeností z již provedeného komplexního auditu na Ministerstvu financí, jehož výsledky byly z velké části využity pro dosažení stanovených cílů. Ministerstva nepreferovala komplexní audity před dílčími, přitom komplexní audity umožňují z hlediska času i věcného zaměření efektivnější dosažení požadovaných cílů. Ani cíle auditů nebyly nastaveny tak, aby bylo možno vyhodnotit míru jejich dosažení.
„Doporučujeme upravit postupy při využívání externích poradenských služeb, zejména u služeb sloužících k záměru zefektivnění výkonu státní správy, závaznými pravidly. Tato pravidla by měla respektovat moderní metody řízení procesů (např. využívat principy SMART1 a zásady dobré praxe), a umožnit tak kvalitativně vyšší využití výstupů externích poradenských služeb,“ uvedl Dohnal.
Kontrola byla zaměřena především na využívání externích poradenských služeb, které měly za cíl zvýšit výkonnost ústředních orgánů státní správy. Úkoly v této oblasti vláda opakovaně ukládala ústředním orgánům státní správy a některým dalším úřadům v letech 2003 až 2007. Pro využívání externích poradenských služeb při plnění těchto úkolů vláda nestanovila žádná pravidla.
Kontrola byla prováděna od listopadu 2008 do října 2009. Kontrolováno bylo období od roku 2005 do roku 2008 a v případě věcných souvislostí i období předchozí a období do ukončení kontroly. Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo dopravy, Ministerstvo financí, Ministerstvo obrany, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo vnitra a Ministerstvo zahraničních věcí.
Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2008 pod číslem 08/37. Kontrolní akci řídila členka NKÚ Ing. Ludmila Brynychová a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ Ing. Petr Skála2.
Bc. Radka Burketová
tisková mluvčí
Nejvyšší kontrolní úřad
1) Cíl musí být specifický (konkrétní, jednoznačně definovaný), měřitelný (umožňuje vyhodnocení dosažení cíle), akceptovatelný (musí odpovídat potřebám adresáta), reálný (s ohledem na omezené zdroje) a termínově ohraničený (aby bylo zřejmé, kdy lze očekávat naplnění cíle). Zdroj: Procesní řízení ve veřejném i soukromém sektoru (Monika Grasseová a kol.).
2) Členka NKÚ Ing. Ludmila Brynychová v průběhu kontrolní akce zemřela.