Zákon o finanční kontrole ve veřejné správě dostatečně neodpovídá požadavkům evropských právních předpisů ani běžné praxi
TISKOVÁ ZPRÁVA – 15. února 2010
Cílem kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) bylo prověřit, zda byly peněžní prostředky určené na realizaci Jednotného programového dokumentu regionu soudržnosti Praha pro Cíl 2 (JPD 2) v letech 2004–2008 poskytnuty v souladu s právními předpisy a se stanovenými podmínkami. Předmětem kontroly byly peníze Evropského fondu regionálního rozvoje a státního rozpočtu v objemu přes 560 milionů určené na realizaci individuálních projektů JPD 21 v rámci Priority 1 a Priority 2.
V rámci Ministerstva pro místní rozvoj (MMR), Centra pro regionální rozvoj ČR (CRR) a hlavního města Prahy HMP) byly kontrolovány například organizace činností při implementaci JPD 2, rozhodovací činnosti při hodnocení a výběru projektů, dodržení pravidel financování při realizaci projektů, zajištění kontrolní činnosti, vymáhání neoprávněně získaných částek a sankcí při nesplnění podmínek projektu. U konečných příjemců bylo předmětem kontroly dodržování právních předpisů a povinností stanovených v rámci JPD 2 pro čerpání a použití podpory při realizaci vybraných individuálních projektů.
„V rámci udržitelnosti projektů nejsou nastaveny kontrolní mechanismy umožňující ověřit realizaci aktivit vymezených projektem, tj. v konkrétním případě realizaci společného výzkumného úkolu,“ konstatoval prezident NKÚ František Dohnal. Zákon o podpoře výzkumu a vývoje obsahuje podle jeho slov kontrolní mechanismy pro ověřování plnění cílů výzkumu podporovaného z veřejných prostředků. Využitím této univerzální úpravy lze systémově snížit riziko obtížného posouzení naplnění stanovených cílů v této fázi, které CRR identifikovalo v provedené analýze rizik.
„Monitorovací ukazatele na úrovni projektů nebyly podrobněji definovány převážnou dobu implementace JPD 2. Pozdním zpracováním jejich obsahového vymezení MMR jakožto řídící orgán nezabránilo riziku, že pro schvalované projekty nebudou nastaveny relevantní monitorovací ukazatele ze strany konečných příjemců,“ řekl dále Dohnal.
V rámci implementační struktury JPD 2 delegovalo MMR výkon předběžné veřejnosprávní kontroly, která předchází rozhodnutím o schválení použití veřejných prostředků, na HMP a CRR. Zákon o finanční kontrole však nepředpokládá vícestupňový proces řízení a kontrol, který je v rámci JPD 2 uplatňován, a neobsahuje specifickou úpravu delegace pravomocí v oblasti kontrol těchto prostředků. Na potřebu novelizace uvedeného zákona tak, aby lépe odpovídal požadavkům evropských právních předpisů i běžné praxi, NKÚ poukázal již v rámci kontrolní akce 08/22 – Peněžní prostředky určené na čištění odpadních vod (kontrolní závěr byl uveřejněn v částce 2/2009 Věstníku NKÚ).
„Ve třech případech byly podle zákona o rozpočtových pravidlech neoprávněně proplaceny výdaje v celkové výši přes 741 tisíc korun. V těchto případech CRR provedlo nedostatečnou kontrolu způsobilosti výdajů. Výše uvedená zjištění jsme oznámili místně příslušným finančním úřadům,“ uvedl prezident Dohnal.
Kontrola byla prováděna v době od března 2009 do listopadu 2009. Kontrolovaným obdobím byly roky 2004 až 2008, v případě věcných souvislostí i období předcházející a následující. Kontrolovanými osobami byli Ministerstvo pro místní rozvoj, Centrum pro regionální rozvoj ČR, hlavní město Praha a vybraní příjemci podpory (viz informace z kontrolní akce).
Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2009 pod číslem 09/09. Kontrolní akci řídila a kontrolní závěr vypracovala členka NKÚ Mgr. Marie Hošková.
Bc. Radka Burketová
tisková mluvčí
Nejvyšší kontrolní úřad
GRAF - Vztah mezi objemem prostředků proplacených na individuální projekty Priority 1 a Priority 2, kontrolovaným objemem peněžních prostředků a neoprávněně proplacenými výdaji:
1) JPD 2 obsahuje tři priority a v rámci nich osm opatření:
Priorita 1 – Revitalizace a rozvoj městského prostředí,
Priorita 2 – Vytváření podmínek budoucí prosperity vybraného území,
Priorita 3 – Technická pomoc.
- Podrobná informace z ukončené kontrolní akce č. 09/09 (pdf, 367 kB)