NKÚ zkontroloval evidenci a účtování daňových příjmů a souvisejících nákladů a výnosů, pohledávek a závazků

TISKOVÁ ZPRÁVA – 28. května 2012


Cílem kontroly bylo prověřit postup správců daně při evidenci a účtování daňových příjmů a souvisejících nákladů a výnosů, daňových pohledávek a závazků.

NKÚ podrobil kontrole zejména nastavení počátečních stavů účtů zřízených pro účtování o daňových příjmech a souvisejících pohledávkách a závazcích, evidenci finančních úřadů v souvislosti s přenosem daňových příjmů, pohledávek a závazků a souvisejících nákladů a výnosů do účetnictví a prověřil také účetní systém, účetní závěrku a inventarizaci z pohledu předmětu kontroly.

S účinností k 1. lednu 2010 byly vydány nové právní předpisy vztahující se k účetnictví organizačních složek státu a došlo také k rozsáhlé novelizaci některých zákonů, např. zákona o účetnictví. Upraveny a stanoveny byly nové účetní metody implementující akruální principy pro vedení účetnictví a výkaznictví, byla zavedena nová směrná účtová osnova a nové výkazy. Finanční ředitelství od 1. ledna 2010 začala v souvislosti s daňovými příjmy, pohledávkami a závazky z daní účtovat též o nákladech a výnosech.

Zákon o účetnictví ukládá vybraným účetním jednotkám povinnost postupovat při vedení účetnictví také podle českých účetních standardů (dále také „ČÚS“). Dosud nebyly vydány všechny ČÚS. Vydané ČÚS jen z malé části upravovaly problematiku řešenou původními standardy č. 501 až 522 účinnými do 31. prosince 2009, např. chybí i ČÚS upravující problematiku účtování nákladů a výnosů.

Z důvodu neúplnosti účetní regulace platné pro účetní období roku 2010 nehodnotil NKÚ správnost a úplnost účtování na účtech nákladů a výnosů, nýbrž jen soulad zaúčtování částek s daňovou evidencí.

Kontrolou bylo zjištěno, že v Automatizovaném daňovém informačním systému (dále jen „ADIS“) nebyly nastaveny podmínky tak, aby finanční ředitelství v letech 2008 až 2010 mohla provádět jednoduchou přímou kontrolu zaúčtování pohledávek a závazků, nákladů a výnosů a plateb porovnáním hodnot vygenerovaných v účetních dokladech s hodnotami zaevidovanými v systému ADIS v příslušném měsíci. Až na základě kontroly NKÚ byl v lednu 2012 Generálním finančním ředitelstvím doplněn v systému ADIS výběr kritérií pro efektivnější a jednoznačnější kontrolu dat souvisejících s účtováním daňových příjmů na finančních úřadech a finančních ředitelstvích.

NKÚ kontrolou zjistil nedostatky ve vedení účetnictví kontrolovaných osob. Vzhledem k tomu, že v kontrolovaném období bylo na účtu 318 – Pohledávky z výběru daní a cel účtováno nejen o pohledávkách, ale také o závazcích z výběru daní (přeplatcích na daních, úhradách daňových povinností zaplacených před zaevidováním jejich předpisu apod.), došlo u kontrolovaných finančních ředitelství k vykázání nižšího stavu účtu 318 – Pohledávky z výběru daní a cel oproti skutečnosti – k 31. 12. 2008 o 12,5 mld. Kč, k 31. 12. 2009 o 14,4 mld. Kč a k 31. 12. 2008 o 14,5 mld. Kč. Účetní závěrky čtyř finančních ředitelství k 31. prosinci 2008 a k 31. prosinci 2009 neobsahovaly přílohu účetní závěrky ve smyslu ustanovení zákona o účetnictví.

Kontrolou byly dále zjištěny chyby při inventarizacích kontrolovaných osob. Finanční ředitelství porušila ustanovení zákona o účetnictví tím, že inventarizace pohledávek a závazků souvisejících s daňovými příjmy nebyla provedena položkově na základě doložených dokladů tak, aby bylo možno zjištěný majetek nebo závazky jednoznačně určit, neboť inventurní soupisy finančních úřadů neobsahovaly položkový soupis pohledávek, resp. závazků, ale pouze souhrnné stavy nedoplatků, resp. přeplatků, jednotlivých daňových subjektů k 31. prosinci. Tím finanční ředitelství porušila ustanovení zákona, neboť inventurní soupisy nebyly průkaznými účetními záznamy ověřujícími, že stav majetku a závazků odpovídá skutečnosti.

Kontrola byla prováděna od července 2011 do března 2012. Kontrolováno bylo období let 2008 až 2010, v případě věcných souvislostí i období předcházející nebo následující. Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo financí, Generální finanční ředitelství, pět finančních ředitelství a sedm finančních úřadů. Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2011 pod číslem 11/21. Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ Ing. Daniel Reisiegel, MPA.

Odbor komunikace
Nejvyšší kontrolní úřad

tisk stránky

Sdílení: