Náklady ministerstev na externí právní, konzultační a poradenské služby vzrostly za dva roky až o 90 procent

TISKOVÁ ZPRÁVA – 12. 8. 2013


Nejvyšší kontrolní úřad se zaměřil na nákupy ministerstev průmyslu a obchodu (MPO), pro místní rozvoj (MMR) a životního prostředí (MŽP) v letech 2011 a 2012. Kontroloři porovnávali například výdaje za odbornou literaturu a tisk, nákup kancelářského nábytku a vybavení, školení zaměstnanců, překladatelské služby nebo za konzultační, poradenské a právní služby. Celkem prověřili výdaje za 182,9 milionu korun.

Náklady ministerstev nejvýrazněji rostly u konzultačních, poradenských a právních služeb, a to o desítky procent. U MPO to bylo mezi lety 2010 a 2012 o 67 %, u MMR nárůst činil 44 % a u MŽP pak celkem 91 %. Rekordní meziroční růst nákladů na právní, poradenské a konzultační služby zaznamenali kontroloři u MPO – v roce 2011 za ně ministerstvo zaplatilo 42 milionů korun, což je více než dvojnásobek oproti roku 2010.

MPO například zaplatilo externí advokátní kanceláři za zpracování věcného návrhu zákona 239 tisíc korun, přestože danou problematiku měl na ministerstvu ve své působnosti odbor ekologie, který v té době disponoval 24 zaměstnanci. Resort si také u externí společnosti objednal zajištění výběrového řízení na pozice šesti ředitelů zkušebních ústavů. Zaplatil za něj 2,1 milionu korun. Ministerstvo přitom v té době mělo personální odbor s 18 zaměstnanci.

MMR si zase nechalo externí advokátní kanceláří zpracovat třístránkové kontrolní stanovisko za celkem 240 tisíc korun. Tentýž resort pak zaplatil 1,1 milionu korun za sepsání směrnice, koncepčních návrhů a metodických materiálů k problematice centralizovaného zadávání veřejných zakázek. A to přesto, že na dvou odborech zabývajících se touto tematikou v té době pracovalo celkem 48 zaměstnanců.

MŽP si nechalo externí společností zpracovat Plán odpadového hospodaření ČR za 1,6 milionu korun. Přitom právě Ministerstvo životního prostředí je ústředním garantem odpadového hospodářství v Česku a na jeho odboru odpadů v té době pracovalo minimálně 17 lidí.

NKÚ v souvislosti s vysokými náklady na právní služby upozorňuje na nález Ústavního soudu, v němž se mimo jiné praví: „Je-li stát k hájení svých právních zájmů vybaven příslušnými organizačnímu složkami, finančně i personálně zajištěnými ze státního rozpočtu, není důvod, aby výkon svých práv a povinností v této oblasti přenášel na soukromý subjekt.“1 Kontrola potvrdila, že kontrolovaná ministerstva využívají externích právních, poradenských a konzultačních služeb, přestože disponují odbornými útvary zabývajícími se danou problematikou.

Kontroloři objevili rozdíly mezi jednotkovými cenami například u kancelářských potřeb a nábytku nebo v cenách za telekomunikační služby. Zatímco MPO pořídilo jednu kancelářskou židli v roce 2012 v průměru za 1 950 korun, u MMR to bylo za 6 232 korun. MMR také o polovinu dráž nakupovalo kancelářský papír. Zatímco tento resort v roce 2011 nakupoval jeden jeho balík v průměru za 106 korun, u MPO to bylo 63 korun a u MŽP 67 korun za balík.

Ceny telekomunikačních a radiokomunikačních služeb mezi roky 2011 a 2012 poklesly u všech kontrolovaných ministerstev. Největší náklady mělo v této oblasti MŽP, které v roce 2012 zaplatilo za jednoho zaměstnance v průměru 21 tisíc korun. U MPO to ve stejném roce bylo jen 10,5 tisíce korun ročně. Nejvíc služebních telefonů pak mají zaměstnanci MMR, z pracovních mobilů telefonuje přes 72 % z nich.

Podrobnosti ke kontrole naleznete v přiložené informaci z ukončené kontrolní akce č. 12/32.

Odbor komunikace
Nejvyšší kontrolní úřad


1) Nález Ústavního soudu č. I ÚS 2929/07 (odkaz do databáze rozhodnutí Ústavního soudu).

tisk stránky

Sdílení: